Wat is kwaliteit?
Kwaliteit is leveren wat de cliënt vraagt en,-gekoppeld aan verantwoording- laten zien dat je dat gedaan hebt. De focus is het kwaliteitsbewustzijn in het dagelijkse handelen en niet alleen op papier. Want zorg voor kwaliteit zit in de bagage van de medewerker!
Bij Able BC hanteren wij verschillende procedures waarmee wij onze kwaliteit/professionaliteit meten en waarborgen.
Gedragscode
Wij hanteren een gedragscode waarin is beschreven wat wij van de medewerkers verwachten. De gedragscode is bedoeld voor alle medewerkers, stagiaires, cliënten en samenwerkingspartijen. De gedragscode bevat regels en richtlijnen die de grenzen van toelaatbaar gedrag aangeven. Alle medewerkers, cliënten en samenwerkingspartners dienen zich aan deze gedragscode te houden in hun relatie met of namens de organisatie.
De uitgangspunten van deze gedragscode zijn integriteit, respect en loyaliteit. Hierbij geldt dat medewerkers zich in de omgang met elkaar, naar cliënten en naar partners toe gedragen zoals men van professionals mag verwachten.
Onze missie en visie staat hoog in het vaandel, zodoende wordt van onze medewerkers verwacht dat zij zich hiervoor inzetten. Wij willen de cliënt zoveel mogelijk tegemoet komen als het gaat om hun waarden, normen en gewoonten. Zo creëren we een relatie waarin veel mogelijk is.
Kwaliteitsbevordering medewerkers
Binnen Able BC hebben we een uitgesproken visie op onze medewerkers. Wij willen iedere medewerker als individu benaderen. Wij verwachten van de medewerkers dat zij de visie van Able BC onderschrijven en uitdragen, zodat ze met inzet en betrokkenheid zorg verlenen aan cliënten. Daarom willen we de medewerker enthousiast maken en houden. Ook streven we ernaar om ervoor te zorgen dat medewerkers hun werk goed kunnen uitvoeren. Hiervoor hanteren wij de volgende richtlijnen
- 3 keer per jaar uitvoeren van ontwikkelingsgesprekken
- Om de 8 weken uitvoeren van intervisie bijeenkomsten
- 4 wekelijks aanleveren en overleg van rapportages
- Scholingsplan, dit om onze kennis en vaardigheden op peil te houden en aan te vullen. In het scholingsplan zijn relevante cursussen opgenomen.
Protocollen / richtlijnen
Richtlijnen en protocollen zijn belangrijke instrumenten om de kwaliteit van de diensten die wij leveren te verbeteren en risico’s te beperken. Wij hanteren de volgende richtlijnen en protocollen. Uiteraard worden deze protocollen en richtlijnen (half) jaarlijks herzien.
- Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
- Protocol agressie en geweld
- RI&E
- Risico inventarisatie
- Protocol, melding incident cliënt
- Protocol, melding incident medewerker
- Proces omschrijvingen voor onze verschillende vormen van dienstverlening
Cliënt tevredenheidsonderzoek
Wij doen jaarlijks een cliënt tevredenheidsonderzoek. De uitkomsten hiervan verwerken wij in een verbeterplan. Dit verbeterplan gebruiken wij als leidraad om onze dienstverlening zo klantvolgend mogelijk te kunnen uitvoeren.
Cliëntenraad
Able BC vindt het belangrijk dat cliënten meedenken, meepraten en ervaringen delen over de dienstverlening. Juist de beleving van de cliënt of verwanten kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van het werk van Able BC. Het is niet mogelijk om alle cliënten over alle ontwikkelingen binnen Able BC mee te laten praten. Daarom werkt Able BC met een cliëntenraad. Deze cliëntenraad vertegenwoordigt alle cliënten en behartigt dus ook uw belangen. De cliëntenraad van Able BC denkt en praat mee over de manier waarop de diensten worden verleend. De cliëntenraad heeft een aantal rechten die door de regering in een wet zijn vastgelegd. Deze wet is de Wet Medezeggenschap Cliëntenraden Zorginstellingen (WMCZ).
De cliëntenraad bespreekt meerdere keren per jaar met de directie de gang van zaken. Tijdens die vergaderingen geeft de cliëntenraad haar mening over allerlei onderwerpen die voor de cliënten van Able BC belangrijk zijn. Enkele van de onderwerpen zijn:
- De kwaliteit van de dienstverlening :
Er wordt bekeken op welke manier de dienstverlening is georganiseerd en of iedere cliënt de begeleiding krijgt die hij of zij nodig heeft. Ook wordt gekeken of de medewerkers van Able BC voldoende kennis hebben om hun werk goed te kunnen doen.
- De besteding van het geld:
De cliëntenraad ontvangt de begroting en de jaarrekening. Besproken wordt hoe het geld wordt uitgegeven en, als er bezuinigd moet worden, waar Able BC minder geld aan zal besteden. - De organisatie van de dienstverlening:
De cliëntenraad praat mee over de manier waarop de dienstverlening is georganiseerd. Het gaat vaak over praktische zaken zoals het aantal begeleiders dat bij een cliënt thuis komt of over het informeren van cliënten over wijzigingen
De cliëntenraad van Able BC is te bereiken via de mail cliëntenraad@ablebc.nl.
Klachten reglement
Wij proberen zo goed mogelijk aan uw wensen te voldoen. Toch is het mogelijk dat u klachten heeft. Bijvoorbeeld over de uitvoering van de begeleiding of over de privacy. Wij willen dat dan graag van u weten, zodat we de klacht kunnen oplossen en herhaling kunnen voorkomen.
Hebt u een klacht, dan kunt u op verschillende manieren contact met ons opnemen;
- U kunt uw klacht bespreken met de betrokken medewerker of met de Centrale Cliëntenadministr Meestal zal in zo’n gesprek het probleem worden opgelost.
- Komt u samen met de medewerker en/ of cliëntenadministratie niet tot een oplossing of kunt of wilt u uw klacht niet met hen bespreken, dan kunt u uw klacht ook rechtstreeks voorleggen aan de klachtenfunctionaris van Able BC. Dit kan via het mailadres: info@ablebc.nl
- Als blijkt dat u na bovenstaande stappen niet tot een oplossing kunt komen, dan kunt u uw klacht voorleggen aan een onafhankelijke externe klachtencommissie. Doordat Able BC gebruikt maakt van meerdere externe Klachtencommissies kunt u de directie om contact gegevens vragen van de voor u van toepassing zijnde klachtencommissie.
Privacy beleid
Van welke diensten van Able BC u ook gebruik maakt, bijna altijd zullen wij een aantal persoonlijke gegevens van u noteren. Deze gegevens hebben wij nodig voor een goede dienstverlening. Het is belangrijk dat u weet, dat wij zorgvuldig en discreet met deze vertrouwelijke gegevens omgaan. Able BC hecht grote waarde aan de bescherming van de privacy van haar cliënten. Onze medewerkers houden zich aan de wetgeving (WBP) Wet bescherming Persoonsgegevens.